Tenkrát v listopadu

Bylo mi čtrnáct, když jednou v listopadu zmlátila Veřejná Bezpečnost nějaký studenty v Praze a lidi po celý republice to tak nějak nasralo. Sochy se zapotácely na podstavcích.

Rudoarmejcům na náměstí někdo poblil bagančata a na soklu se objevil nápis JDI DOMU IVANE. Trochu mě to zmátlo, protože jeden můj strejda se jmenoval Ivan, tak jsem si myslel, že zase někde chlastá a manželka mu tím nápisem vzkazuje, aby se vrátil domů...

A jednou jsem přišel do třídy a učitelé měli na klopách trikolory. Některý je měli, jiný zas ne, ale ti, co je neměli, vypadali zmateně, protože si možná mysleli, že by je taky měli mít. A měli jsme je i my. Přinesla je do třídy Lenka a tvrdila - Táta říkal, že je máme mít všichni, protože se národ probudil. Nevěděl sem, co to přesně znamená, ale věděl jsem, že mi ji podává Lenka. Byl jsem první, kdo si jí vzal a připnul na svetr.

A pak jsme šli demonstrovat. Proudy lidí se slejvaly do řeky, která dotekla na náměstí, a dav šuměl jako moře a nahoru stoupala pára a slunce občas proskočilo dírou v šedivý obloze a nad tim vším poplašeně lítali holubi. Byla mi zima a kluci ze třídy se mi někde ztratili. Nevadilo mi to, dělo se kolem tolik zajímavejch věcí.

Nějakej chlap s dlouhou šálou kolem krku tam mluvil z otevřený korby náklaďáku do megafonu. S nim se na tý korbě tísnili ještě další lidi a postupně si předávali ten megafon. Mluvilo se o generální stávce. Pak lidi zpívali JEDNOU BUDEM DÁL. Nějaká pani brečela. Chlápek vedle ní ji chytil kolem ramen. -Tak sme se dočkali. Pudou od válu! Armáda pude s náma! Uvidíš. Pak někdo vpředu zvednul ruku, že chce něco říct a protlačil se davem. Z náklaďáku mu podali ruku a nahoru vylez chlápek v montérkách a chytil ten megafon jako kdyby ho chtěl spolknout -Já sem dělník, ale muj syn studuje. A voni ho tam normálně zmlátili! Copak to de? Copak můžem tolerovat takovou vládu, která mlátí naše děti? Pryč s nima! Mohutnej potlesk. Pak mu někdo chtěl ten megafon zase odebrat, ale on se ho nechtěl pustit, že ještě něco řekne a znovu ho zvedl k puse a chvíli tam tak stál a nic neříkal a dav ztichl a čekali jsme, co řekne. Ale on se jen beze slova rozhlížel po tom zalidněnym náměstí a pak mu ruka s megafonem zase spadla dolu a on svěsil hlavu a prázdnou rukou si promnul oči. Chlápek vedle mě řekl: -Ty vole, Franta brečí. A lidi zas začali tleskat, i když megafon mu odebrali a vzal si ho hubenej brejloun ve svetru a džínách a hlas se mu třásl, když mluvil o SVOBODNĚ SE VZDOUVAJÍCÍM HLASU LIDU. -Vy tam nahoře, slyšíte hlas lidu?! Slyšíte?! A lidi skandovali jako na fotbale.

A vedle mě povídal zas jinej chlápek všem okolo, že v Německu má každej dělník 3 auta a rodinnej dům a tři televize, on to dobře ví, protože tam jezdí s kamionem. A taky povídal, že když se někomu rozbije auto, třeba píchne gumy, tak to auto nechá stát u krajnice a jde a koupí si nový. Což byly všechno lákavý důvody, proč nastolovat svobodu a všichni to chápali, přestože ty lidi na korbě náklaďáku mlžili a vykřikovali cosi o pluralitě názorů a amnestii pro politický vězně...

Pak jsem šel domů, do školy už ne, protože byla stávka. Máma tam brečela u televize, že se bojí tanků. Vyjedou do ulic a bude to jako v 68. Seděla v křesle s nohama složenejma pod sebou a ruka s cigaretou se jí třásla.

-Celej život ste mi tvrdili, že to byla bratrská pomoc.- Hodil jsem po ní výčitkou od dveří pokoje. -Copak sem ti mohla říct pravdu?- Rozbrečela se ještě víc. -Nemohla? A proč? -Prostě to nešlo. To pochopíš, až budeš starší a budeš mít taky děti. -Doufam, že ne. -Co ne? -Že to nepochopim. -Ale pochopíš. -A já doufam, že ne. -Seš ještě mladej a blbej. -Zato ty si stará a chytrá. Hodila po mě kapesníkem, kterej nikam nedoletěl a zase se rozbrečela. Podal jsem jí kapesník a šel si namazat rohlík. Pak sem seděl v kuchyni a soukal ho do sebe u rozevřený knížky a ona za mnou přišla a pohladila mě po vlasech. -Třeba se budete mít líp, než sme se měli my. Uhnul jsem s hlavou. -Mami, je mi už 14. Nehladit. Sedla si a chtěla si povídat. -Byl si na náměstí? -Byl. -Jaký to tam bylo? -Někdo se tam legračně rozbulil s mikrofonem v ruce. Mohlas tam jít taky. Brečelo by vás tam víc. Ohnala se po mě, ale už jenom symbolicky.

Byl jsem dospělej.

Autor: Jiří Němčík | pátek 18.11.2016 15:47 | karma článku: 13,73 | přečteno: 516x
  • Další články autora

Jiří Němčík

Mám Covid

Mám Covid. Už pár dní ležím a jedu po hvězdným tobogánu nahoru a dolu, podle toho, kam mě zrovna horečka vystřelí. Schytal jsem v loterii zrovna ten blbější průběh.

10.10.2020 v 2:38 | Karma: 38,47 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Osobní

Jiří Němčík

Ukrajinský velikonoční příběh

Praha, Řepy, neděle, hodina před půlnocí. Čekám na Vasyla. Tak to stojí v aplikaci. Z baráku vyleze Vasyl, Voloďa a Sergej. Všichni mají upito.

7.6.2020 v 3:30 | Karma: 25,62 | Přečteno: 617x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Když odkvetou pampelišky

Nevím kolik blázinců jsem navštívil, abych se potkal se svojí sestrou. Pamatuju si jeden na jaře. Sestra měla vlasy vypletený pampeliškama.

23.5.2020 v 4:51 | Karma: 11,97 | Přečteno: 337x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Láska nepočká

To jsem se dnes před půlnocí vracel vylidněnou Prahou z poslední (fakt nádherný) zakázky a napadlo mě, co kdybych to napsal z pohledu lidí, který jsem vezl?

25.4.2020 v 1:05 | Karma: 15,69 | Přečteno: 612x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

O rybách a lidech

Měl jsem dětství rozdělený na dvě půlky. Jedna půlka se odehrávala ve městě, kde jsem bydlel a chodil do školy. Druhá půlka se odehrávala na vsi, kam jsem jezdil za babičkou na víkendy a trávil téměř všechny prázdniny.

12.4.2020 v 2:43 | Karma: 15,46 | Přečteno: 271x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

Necítí bolest a nekomunikuje. Matyas trpí vzácným syndromem, rodina shání pomoc

28. dubna 2024  18:24

Zpomalený vývoj, neschopnost ovládat tělo, záchvaty vzteku či snížený práh bolesti. Tak vypadá...

Trump si před Bidenem udržuje náskok, ukazuje předvolební průzkum

28. dubna 2024  18:11

Bývalý republikánský prezident Spojených států Donald Trump, který se opět uchází o křeslo v Bílém...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27,  aktualizováno  17:51

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1333x
Jsem blogger. V roce 2015 vyšla novela Smrthaus, v roce 2020 kniha povídek a krátkých příběhů inspirovaná Facebook blogem - Přiznání taxikářů. Někdy je to humorný, někdy dojemný, ale vždycky je to lidský. Děje se toho na světě strašně moc, byla by škoda se o to nepodělit.

https://www.facebook.com/praguetaxidriver