Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O řece a lidech

Když sme byli malí, chodili sme se koupat k řece. Koupaliště sou drahý a prolezlý nemocema, říkal otec. Já to znám, vy byste chtěli limonádu a pak zmrzlinu a párek v rohlíku a stovka je v prdeli ani nevim za co... zabalíme si chleba s máslem a vokurkou, tři jabka, do termosky čaj a dem k řece. U řeky je to stejně lepší, není tam hlava na hlavě a voda tam víc osvěží...

Děti zaplakaly, ale poněvadž dětství je jedno velký období nesvéprávnosti, nezbylo jim než to přijmout.

Z nějakýho důvodu řeka tekla kolem koupaliště ohrazeného vysokým plotem. Váleli jsme se na dece a koukali na děti štědřejších rodičů, jak jim za plotem po břiše teče vanilková zrmzlina.

Kolem nás byly rozesetý deky s podobně nešťastnými dětmi. Naši otcové se zatim po kolena ve vodě u břehu osmělovali a pak se s řevem vrhali do vln.

Po několika tempech se ozývali s nepřesvědčivě vábivými slovy:

-Poďte! Není to tak studený!

Pak se otec vrátil z řeky a smál se našemu křiku když se nad náma otřepal.

-Kdo chce v životě něco dokázat, musí se zocelit. Synu nebuď srab a di do vody. A ty dcero taky. Kdo z vás půjde dřív do vody, ten mi může namazat záda.

A ulehl spokojeně na deku.

Ohlédl sem se za svou sestrou, která už běžela k řece. U břehu se ovšem zarazila a ohlížela se po mě.

Vstal sem a šel pomalu k vodě.

Kolem projížděly lodě naložený vodáky a osádky na nás křičely AHOJ!

Sestra strčila do vody opatrně chodidlo a znovu se po mě ohlídla.

-Je to fakt studený.

-Jako dycky.- řek sem a po kluzkých kamenech se dopotácel k místu, kde mi byla voda po pás a řeka si mě sama strhla do proudu. Byla fakt studená.

Sestra stála u břehu a smutně na mě koukala.

-Poď. Neni to tak studený.- Napodobil sem otcův hlas.

Nedůvěřivě na mě koukala.

Vylez sem ven a řek otci, že sestra tam vlezla dřív.

Štastně na mě koukala a mazala tátovi záda.

Slunce opékalo lidské maso rozležené na dekách. Z koupaliště k nám doléhal řev dětí vezoucích se po tobogánu. Vůně párků v rohlíku. A kolem nás chodili důchodci venčící nervní jezevčíky.

...

Jez u kterýho sme lehávali byl nebezpečnej. Měli jsme zakázáný se k němu přibližovat. Otec říkal:

-Hlavně nechoďte k jezu. Už tam odsud vytáhli nejednu mrtvolu. Víte, jak vypadá takovej utopenec?

Těšili jsme se, že nám to podmanivě vylíčí.

-Pěkně nechutně.

Zklamání je přirozenou součástí dětství. Každý z nás, kdo někdy k ježíšku dostal pantofle místo lokomotivy o tom víme své. Chtít po rodičích, aby vyprávěli jako Balzac spadá do stejnýho soudku nemístných požadavků.

...

Jednou sme ale takhle zase leželi u řeky, když někdo začal volat o pomoc. Na jezu se převrhla kánoe s vodáky a nad zpěněnou hladinou se pravidelně vynořovaly dvě hlavy, aby se hned zas ponořily, jak je vodní válec tahal zpět pod hladinu.

U břehu postával hlouček lidí, ze zahřátých dek vstávaly postavy a připojovaly se k hloučkům na obou březích.

Zdálo se, že tím taky veškeré pokusy o záchranu skončí.

Dokud se tam nerozběhl můj otec, neodstrčil čumily a nevrhnul se do zpěněných vod.

Ani mě nenapadlo, že by se mohl taky utopit. Znáte to, je vám 10 a fotr je superman.

Pod jezem se mlela kánoe a tři hlavy a otec nějak dokázal ty tři hlavy dostat z dosahu vodního válce.

Lidi na obou březích tleskali a já zatoužil namazat fotrovi záda.

A on vylez na břeh a řek jenom:

-Sem unavenej, dem si lehnout na deku. Mamince nic neříkejte.

A přitom sem měl připravenej příběh, kterej jí řeknu.

Chtěl sem vyprávět o hrdinovi, kterej odčinil všechny nezakoupený zmrzliny. A o tom potlesku, kterej zněl z obou břehů jako kdyby to bylo Národní divadlo.

-Mamince neříkejte nic, měla by strach.- říkal, zatimco sme mu se setrou indulonou mazali záda.

A slunce peklo a voda byla tak akorát.

...

 

Autor: Jiří Němčík | čtvrtek 3.5.2012 2:49 | karma článku: 21,34 | přečteno: 843x
  • Další články autora

Jiří Němčík

Mám Covid

Mám Covid. Už pár dní ležím a jedu po hvězdným tobogánu nahoru a dolu, podle toho, kam mě zrovna horečka vystřelí. Schytal jsem v loterii zrovna ten blbější průběh.

10.10.2020 v 2:38 | Karma: 38,47 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Osobní

Jiří Němčík

Ukrajinský velikonoční příběh

Praha, Řepy, neděle, hodina před půlnocí. Čekám na Vasyla. Tak to stojí v aplikaci. Z baráku vyleze Vasyl, Voloďa a Sergej. Všichni mají upito.

7.6.2020 v 3:30 | Karma: 25,62 | Přečteno: 617x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Když odkvetou pampelišky

Nevím kolik blázinců jsem navštívil, abych se potkal se svojí sestrou. Pamatuju si jeden na jaře. Sestra měla vlasy vypletený pampeliškama.

23.5.2020 v 4:51 | Karma: 11,97 | Přečteno: 337x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Láska nepočká

To jsem se dnes před půlnocí vracel vylidněnou Prahou z poslední (fakt nádherný) zakázky a napadlo mě, co kdybych to napsal z pohledu lidí, který jsem vezl?

25.4.2020 v 1:05 | Karma: 15,69 | Přečteno: 612x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

O rybách a lidech

Měl jsem dětství rozdělený na dvě půlky. Jedna půlka se odehrávala ve městě, kde jsem bydlel a chodil do školy. Druhá půlka se odehrávala na vsi, kam jsem jezdil za babičkou na víkendy a trávil téměř všechny prázdniny.

12.4.2020 v 2:43 | Karma: 15,46 | Přečteno: 271x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1333x
Jsem blogger. V roce 2015 vyšla novela Smrthaus, v roce 2020 kniha povídek a krátkých příběhů inspirovaná Facebook blogem - Přiznání taxikářů. Někdy je to humorný, někdy dojemný, ale vždycky je to lidský. Děje se toho na světě strašně moc, byla by škoda se o to nepodělit.

https://www.facebook.com/praguetaxidriver