Předávat pochodeň

Čekám na klienta a mám ještě pět minut času, tak dlabu oběd z plastový misky. Starý pán o dvou holích se přiloudá k vozu o něco dříve, než bylo plánováno.

Naklání se do okýnka a popřeje mi dobré chuti. Odkládám misku a s úsměvem se omlouvám:
To víte, v týhle práci se někdy najíst je složitý.
Starý pán se poskládá na zadní sedadlo a praví, že to zná. Dělal speditéra, taky si vozil jídlo v kastrůlku, někdy třeba skládali zboží a kastrůlek si dali ohřát na vejfuk. To bylo za války ještě, když jezdili na dřevoplyn, jestli vím co to bylo?
Odpovídám, že vím, nákladní vůz na dřevoplyn si zahrál třeba ve filmu Juraje Jakubiska - Sedím na konári a je mi dobre.
Film starý pán neznal, takže zavrtěl hlavou a začal vysvětlovat, jak to fungovalo. Detailně. Kolik pytlů dřeva to sežralo za den. Pět! A že nebyl benzín. Ten byl pro Wehrmacht a Gestapo. Taky sanitky měly nárok. Ale jinak všichni Češi museli dát svý vozy v garážích na špalky, sundat kola, aby se nezdeformovaly pláště, oni Němci myslejí vždy na všechno, byla na to zvláštní vyhláška. Kontrolovali to četníci. Taky kontrolovali zatemnění. To třeba ve dvě ráno klidně vzbudili domovnici a támhle vám jedna partaj špatně zatemnila. Jak je to možný? A hned k nim. Pokárání, pokuta. Byly to špatný časy. A člověk si nemohl ani zanadávat. Jak si někde postěžoval, už bylo špatně, skončil na "Pečkárně" a odtamtud se už nedostal. Tedy na svobodu. To víte, co byl Petschkův palác? Buď ho tam zabili nebo šel sedět. No, špatný. Ale motorky měli dobrý. To jsem po válce měl jednu takovou německou motorku a to bylo dělo! Jo, techniku voni uměli, ale ta lidskost jim nějak nešla. No, zblbli nějak. Však to znáte, museli vás to učit ve škole, ne?
Odpovídám, že tak trochu, ale víc mi daly knihy, co jsem četl po ní. Když se chce člověk zorientovat ve světě, musí vědět, co bylo před tím, než se narodil.
To jste řekl dobře. Na tohle se nesmí nikdy zapomenout. Kolik lidí zabili, hrůza pomyslet. A to musí musí připomínat, že i úplně vzdělanej a pokročilej národ může zblbnout. A diktovat ostatním. A to se v dějinách opakuje, pořád dokola, vždycky si někdo začne myslet, že je něco víc a je z toho katastrofa.
Ale starý pán nebyl naštvaný nebo rozhněvaný, prostě jen povídal a povídal, co zažil a to jeho vyprávění mi dělalo dobře. Někdy máte takovej pocit, že i kdybyste jeli s tím člověkem hodiny a hodiny, pořád by něco vyprávěl a bylo by to zajímavý, protože je to přímej dotek s minulostí a on má co říct.
Nejsou to knihy, nejsou to filmový dokumenty, je to něco lepšího, jsou to lidi, co TO zažili. V dobách před objevením písma se takhle předávaly všechny zkušenosti předchozích generací. Vyprávěním. Dělalo se to tak tisíce let. Muselo to být jako předávání pochodně. A takhle jsem to cítil i dnes, vděk, že jsem to mohl slyšet. Ale protože už bylo vynalezeno písmo a internet, sypu to pěkně za čerstva sem.
Předávám pochodeň starého pána.
Vám.

Autor: Jiří Němčík | úterý 10.3.2020 0:37 | karma článku: 25,44 | přečteno: 697x
  • Další články autora

Jiří Němčík

Mám Covid

Mám Covid. Už pár dní ležím a jedu po hvězdným tobogánu nahoru a dolu, podle toho, kam mě zrovna horečka vystřelí. Schytal jsem v loterii zrovna ten blbější průběh.

10.10.2020 v 2:38 | Karma: 38,47 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Osobní

Jiří Němčík

Ukrajinský velikonoční příběh

Praha, Řepy, neděle, hodina před půlnocí. Čekám na Vasyla. Tak to stojí v aplikaci. Z baráku vyleze Vasyl, Voloďa a Sergej. Všichni mají upito.

7.6.2020 v 3:30 | Karma: 25,62 | Přečteno: 617x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Když odkvetou pampelišky

Nevím kolik blázinců jsem navštívil, abych se potkal se svojí sestrou. Pamatuju si jeden na jaře. Sestra měla vlasy vypletený pampeliškama.

23.5.2020 v 4:51 | Karma: 11,97 | Přečteno: 337x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Láska nepočká

To jsem se dnes před půlnocí vracel vylidněnou Prahou z poslední (fakt nádherný) zakázky a napadlo mě, co kdybych to napsal z pohledu lidí, který jsem vezl?

25.4.2020 v 1:05 | Karma: 15,69 | Přečteno: 612x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

O rybách a lidech

Měl jsem dětství rozdělený na dvě půlky. Jedna půlka se odehrávala ve městě, kde jsem bydlel a chodil do školy. Druhá půlka se odehrávala na vsi, kam jsem jezdil za babičkou na víkendy a trávil téměř všechny prázdniny.

12.4.2020 v 2:43 | Karma: 15,46 | Přečteno: 271x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoliv kdekoliv, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1333x
Jsem blogger. V roce 2015 vyšla novela Smrthaus, v roce 2020 kniha povídek a krátkých příběhů inspirovaná Facebook blogem - Přiznání taxikářů. Někdy je to humorný, někdy dojemný, ale vždycky je to lidský. Děje se toho na světě strašně moc, byla by škoda se o to nepodělit.

https://www.facebook.com/praguetaxidriver