Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

jak vznikly koncentráky

nedivim se, že nietzsche začal v německu přemejšlet o otrocký morálce. už se na ty germánský parodie nemoh dívat.

o čem to tady píšu? začnu asi videohovorem s přítelkyní, co je teď na erasmu v německu.  


- čau.

- čau.

- tak co je novýho? - ptam se.

- němci jsou divný.

- proč?

- no chovaj se divně na přechodech například. - říkam si, že češi taky. ale zeptám se.

- jak divně?

- no všichni tam stojí a čekaj na červenou. na úplně blbym přechodu, kde nic nejezdí a je to úplně přehledný.

- cha.

- no počkej, to neni všechno...jenom když tam je nějaký dítě. jinak normálně přecházej. teda tak padesát procent. ostatní stojí dál.

- vsadim se, že se v nich probouzí občanská uvědomělost a svrbí je prsty zavolat fízly. - směju se.

- no, vypadaj tak, ale neřeknou nic, jen se tak nasupí.

- no a dneska...dneska sem přecházela na červenou, chápeš, taková ulička, nikde žádný auto. nebudu tam stát jako blbec ne. a nějaká pani tam držela za ruku dítě a všichni se na mě tak nesouhlasně dívali.

- cha. úplně to vidim! krása! jak ve filmu!

- jsou fakt divný a když padne zelená, ani se nepodívaj a dou jak vovce...

to už se směju nahlas.

- chápeš, že to dítě, jestli bude za pár let někde přecházet přechod v itálii, tak ho úplně normálně někdo zajede, protože pude jak vovce...

- no jo, to je přesný...úplně vidim, jak vznikly koncentráky...


a vzpomněl jsem si na druhej příběh, kterej jsem kdysi slyšel krátce po sametový revoluci, snad v českym rozhlasu, snad jinde.


v tom příběhu figuroval jistej emigrant z čech, chodec, kterej přecházel na červenou a jeden policajt. odehrávalo se to v padesátejch letech v USA.


emigrant přišel k přechodu a stojí, protože svítí červená. stojí dál, i když nikde žádný auto, navíc se o nedalekou výlohu opírá policajt a srká něco z kelímku.

vtom z druhý strany vběhne na přechod chodec. předtim se pochopitelně rozhlídne.

žádný auto.

přejde vozovku.

jde po chodníku kolem policajta.

policajt to všechno vidí, ale dál srká něco z kelímku.

chodec mizí v davu lidí.

emigrant blbec jde k policajtovi a řekne mu.

- pane, ten člověk spáchal přestupek. šel na červenou.

možná ho jenom zajímalo, jak to tady chodí, možná to byl udavačskej kretén.

policajt přestane srkat něco z kelímku a povídá.

- pane, ten semafor je jenom stroj. ten člověk se rozhlídnul a viděl, že nic nejede. všechno mi připadá v pořádku.

odmlčel se.

emigrantovi v tu chvíli možná konečně došlo, že už neni doma. že před chvílí nedoposlouchal proces s miladou. že tiše nenadává, tak aby ho přes tenký zdi nebylo slyšet.

pak policajt dodal:


- chcete snad kritizovat moji práci?


rád bych napsal, že emigranta pak na fízlárně zbušili. ale konec si nepamatuju. možná jen tiše odešel, díval se na svět jinejma očima a tiše se radoval z novýho dne.


a tohle jsou dva možný pohledy na svět zákonů a nařízení.


kdo chce chodit jako ovce?


a kdo chce zvednout hlavu?

 

...

 

poznamka autora. text byl již publikovan na blogu Respektu, ale autor byl zvědavý na reakce čtenářů zde...

...

Autor: Jiří Němčík | středa 30.9.2009 3:47 | karma článku: 13,66 | přečteno: 1371x
  • Další články autora

Jiří Němčík

Mám Covid

Mám Covid. Už pár dní ležím a jedu po hvězdným tobogánu nahoru a dolu, podle toho, kam mě zrovna horečka vystřelí. Schytal jsem v loterii zrovna ten blbější průběh.

10.10.2020 v 2:38 | Karma: 38,47 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Osobní

Jiří Němčík

Ukrajinský velikonoční příběh

Praha, Řepy, neděle, hodina před půlnocí. Čekám na Vasyla. Tak to stojí v aplikaci. Z baráku vyleze Vasyl, Voloďa a Sergej. Všichni mají upito.

7.6.2020 v 3:30 | Karma: 25,62 | Přečteno: 617x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Když odkvetou pampelišky

Nevím kolik blázinců jsem navštívil, abych se potkal se svojí sestrou. Pamatuju si jeden na jaře. Sestra měla vlasy vypletený pampeliškama.

23.5.2020 v 4:51 | Karma: 11,97 | Přečteno: 337x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Láska nepočká

To jsem se dnes před půlnocí vracel vylidněnou Prahou z poslední (fakt nádherný) zakázky a napadlo mě, co kdybych to napsal z pohledu lidí, který jsem vezl?

25.4.2020 v 1:05 | Karma: 15,69 | Přečteno: 612x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

O rybách a lidech

Měl jsem dětství rozdělený na dvě půlky. Jedna půlka se odehrávala ve městě, kde jsem bydlel a chodil do školy. Druhá půlka se odehrávala na vsi, kam jsem jezdil za babičkou na víkendy a trávil téměř všechny prázdniny.

12.4.2020 v 2:43 | Karma: 15,46 | Přečteno: 271x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

V krizi zjistíme, co je důležité

- Já už jsem to doma nemohl vydržet. - Já už to doma nemohla vydržet. Říkají, když nastoupí do taxíku.

7.4.2020 v 6:30 | Karma: 14,63 | Přečteno: 415x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Češi jsou výborní epidemiologové

Češi jsou výborní epidemiologové (variace na báseň Milana Kozelky - Češi jsou výborní houbaři) .......

7.4.2020 v 1:04 | Karma: 13,54 | Přečteno: 385x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Nemít prachy, vadí

Neuvěřitelný. Jel jsem dneska na letiště! Skoro jsem od nástupu Koronaviru zapomněl, jak to tam vypadá. Byli to dva mladý Ukrajinci. Jeden z nich mluvil obstojně anglicky, tak se ptám, jestli jsou si jistý tím letištěm? Prý jo.

27.3.2020 v 1:01 | Karma: 43,72 | Přečteno: 7158x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Nejlepší národ viděný z taxíku

Asi si říkáte, co za lidi může v týhle době jezdit taxíkem, když by všichni měli sedět doma na zadku, šít roušky a postovat na fejsbuk fotky svých kulinářských kreací?

21.3.2020 v 1:05 | Karma: 25,60 | Přečteno: 767x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Předávat pochodeň

Čekám na klienta a mám ještě pět minut času, tak dlabu oběd z plastový misky. Starý pán o dvou holích se přiloudá k vozu o něco dříve, než bylo plánováno.

10.3.2020 v 0:37 | Karma: 25,44 | Přečteno: 697x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Střípky o koronaviru z taxíku

Šmrncovní paní kolem padesátky v kostýmku vzadu chvíli mlčí a pak se zeptá. A vy se nebojíte koronaviru? Vozíte přece tolik lidí? Odpovídám s úsměvem. Nám mladým přece nic nehrozí Začne se smát. Vy lišáku, vy víte jak na to!

5.3.2020 v 23:16 | Karma: 33,56 | Přečteno: 1251x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Falafel blues z taxíku

Vezl jsem dnes klienty do Černošic a když jsme projížděli Radotínem, vzpomněl jsem si na jednoho ožralýho, smutnýho chlapíka. Vracel se z kalby v Praze domů právě do Radotína.

26.2.2020 v 1:30 | Karma: 25,86 | Přečteno: 764x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Jak je to se psem v taxíku

Taxikář vyhodil nevidomou ženu z taxíku! Řvou titulky. Tak si to pojďme vyjasnit. Možná si totiž v několika následujících větách někde v článku přečtete, že šlo o řidiče tzv. „alternativní“ taxislužby.

19.2.2020 v 14:42 | Karma: 43,75 | Přečteno: 10441x | Diskuse| Společnost

Jiří Němčík

Píseň o zemi

Tak tohle mám fakt rád. Nestává se to často, ale když se to stane, tak si to vychutnám. Jako dnes, když dostanete v noci poslední zakázku a jedete 70 km daleko za Prahu.

18.2.2020 v 3:49 | Karma: 24,14 | Přečteno: 596x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Taxi historka

Byla hluboká noc. Loučila se s milencem v prosklené vchodové chodbě novostavby na Střížkově. Milenec byl v modrým pyžamu a měl hrozně chlupatý nohy dole nazutý do crocsů. Byl o poznání starší a tělnatější.

26.11.2019 v 0:35 | Karma: 17,19 | Přečteno: 714x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Krátká povídka o klukovi z Přerova

Stejská se mu po ní. Je to pár neděl, co ho nechala, ale pořád to bolí. Jsme na párty u něj doma a povídáme si.

24.6.2019 v 4:02 | Karma: 18,01 | Přečteno: 576x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Ferrari

Když jsem byl malej, všechno bylo jednoduchý. Přátelství na život a na smrt vznikaly během vteřin. Ta jednoduchost a přirozenost mě do smrti nepřestane fascinovat.

20.3.2019 v 2:53 | Karma: 17,75 | Přečteno: 398x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Díky babičko

Někdy vzpomínám na svou babičku, jako na určitej druh ochrannýho božstva. Ochrannýho božstva před rodiči, který (pochopitelně) byli taky mými bohy.

19.3.2019 v 3:04 | Karma: 23,70 | Přečteno: 472x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Mrtvý mimina

Svou sestru jsem neviděl už dlouho. Myslím, že skoro úplně naposledy to bylo v nemocnici. Byla vytlačena z ordinace gynekologem, který se na mě ihned obrátil: Vy jste ten poručník?

17.3.2019 v 2:39 | Karma: 25,59 | Přečteno: 946x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Němčík

Voodoo People

Dejv zaparkoval svou otřískanou škodu 120 před rockáčem, pořádně prásknul dveřma a sám se tomu zasmál, vešel dovnitř a na osazenstvo podniku vypláznul jazyk – Nazdárek debilové! Tak co, už jste zhulený?

5.3.2019 v 1:59 | Karma: 8,82 | Přečteno: 288x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 66
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1333x
Jsem blogger. V roce 2015 vyšla novela Smrthaus, v roce 2020 kniha povídek a krátkých příběhů inspirovaná Facebook blogem - Přiznání taxikářů. Někdy je to humorný, někdy dojemný, ale vždycky je to lidský. Děje se toho na světě strašně moc, byla by škoda se o to nepodělit.

https://www.facebook.com/praguetaxidriver